Ga naar hoofdonderdeel

Toegankelijkheid

Toegankelijkheid

De toegankelijkheid van een locatie of evenement heeft betrekking op het er mogen en kunnen zijn. Voor het publiek toegankelijk wordt ook genoemd openbaar of openbaar toegankelijk: iedereen mag er zijn, al of niet tegen betaling (bijvoorbeeld gratis in de openbare ruimte, tegen betaling in het openbaar vervoer).

In het bijzonder betekent toegankelijkheid dat een product of dienst bruikbaar is voor iedereen, inclusief personen met een functiebeperking. “Product” heeft hier een brede betekenis en omvat gebouwen, transportvoorzieningen, geldautomaten, gebruiksvoorwerpen zoals telefoons, computerprogramma’s en websites. Het doel is ervoor te zorgen dat iedereen dezelfde voorzieningen op gelijkwaardige wijze kan gebruiken, zodat zo weinig mogelijk aparte oplossingen bedacht moeten worden voor personen met een functiebeperking. Toegankelijkheid is niet enkel gericht op het “drempelvrij” maken voor bijzondere doelgroepen maar komt iedereen ten goede.

De term “toegankelijkheid” wordt op steeds meer plaatsen vervangen door de term “inclusie”. Een inclusieve samenleving biedt zo veel mogelijk mensen de kans te participeren in zo veel mogelijk levensdomeinen en aan de democratische besluitvorming.

VN-verdrag

Het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (ook wel het VN-verdrag handicap genoemd) is een mensenrechtenverdrag van de Verenigde Naties dat tot doel heeft de positie van mensen met een beperking wereldwijd te verbeteren. Het verdrag stelt dat mensen met een beperking dezelfde mensenrechten en fundamentele vrijheden hebben als ieder ander. Nederland heeft het verdrag op 14 juli 2016 geratificeerd, wat betekent dat het sindsdien ook juridisch bindend is binnen de Nederlandse wetgeving.

Aspecten van Toegankelijkheid

Fysieke toegankelijkheid, zoals gedefinieerd in het Handboek voor Toegankelijkheid, betekent dat iedereen – ongeacht fysieke mogelijkheden – een ruimte kan gebruiken zoals bedoeld. Het gaat om aanpasbare woon- en werkomgevingen die meebewegen met veranderende behoeften, bijvoorbeeld door ouderdom. Denk aan gelijkvloerse ingangen, liften, brede doorgangen en nabijgelegen parkeerplaatsen voor rolstoelgebruikers. Belangrijk is dat aanpassingen technisch en ruimtelijk eenvoudig te realiseren zijn. Het Handboek biedt hiervoor de richtlijnen en normen.

Toegankelijkheid van informatie

Toegankelijke informatie kent zowel een inhoudelijk als een vormelijk aspect. Inhoudelijk betekent dit dat informatie duidelijk, eenvoudig en begrijpelijk wordt gepresenteerd, zonder vakjargon of ingewikkelde taal. Vormelijk gaat het om de leesbaarheid en presentatie, zoals lettertype, kleurgebruik, tabellen of de toon van communicatie, zowel schriftelijk als mondeling. Ook hulpmiddelen zoals spraakondersteuning, ondertiteling of gebarentaal dragen bij aan toegankelijkheid, al blijft het aanbod op bijvoorbeeld televisie – met name buiten nieuwsberichten – nog beperkt.

Toegankelijkheid van dienstverlening

Toegankelijkheid van dienstverlening gaat over de vraag in hoeverre iedereen van een dienstverlening gebruik kan maken. Bv. over de wijze waarop klanten worden ontvangen door baliepersoneel, of ze worden bijgestaan bij het invullen van formulieren aan de hand van een duidelijke handleiding, enzovoort. In dit verband spreekt men ook wel over “bureaucratische competentie” waarmee bedoeld wordt de mate waarin burgers vaardig zijn in het omgaan met de bureaucratische overheid.

Rol van Samen Onbeperkt Roermond

Hoewel toegankelijkheid wettelijk is vastgelegd, laat de praktijk nog vaak te wensen over. Het platform signaleert – mede dankzij meldingen van burgers – waar het misgaat en zoekt actief de samenwerking met overheden en het bedrijfsleven om verbeteringen te realiseren. Zo wordt bij nieuwe plannen structureel overleg gevoerd om toegankelijkheid te waarborgen.

Locaties invalidetoiletten Roermond

Download het onderstaand PDF-document voor een overzicht van locaties van invalidetoiletten in Roermond.